Prva izložba iz ciklusa Zagrebački obrti
Koncepcija izložbe: Maja Alilović
Oblikovanje izložbe i plakata: Bilić_Müller Design Studio
Dugoročni studijski projekt Zagrebački obrti, čija realizacija započinje uoči stote obljetnice Muzeja grada Zagreba, kroz ciklus izložaba istražit će, valorizirati i prezentirati razvoj obrtništva u Zagrebu. Prva u tom nizu je izložba Grand Prix u kosi: Umijeće češljanja u frizerskom salonu Kincl.
Inicijativu za ovu izložbu dala je ugledna zagrebačka obrtnica, gospođa Vesna Kincl-Murtić, čija je želja sačuvati uspomenu na obiteljski frizerski salon i rad koji je okrunjen nizom svjetskih priznanja. Izložbom se nastoji sačuvati uspomena na suradnike i kolege te izraziti zahvalnost za njihovu podršku i suradnju. Ona je ujedno prilog sjećanju na rad strukovnih udruga u kojima su članovi obitelji Kincl uvijek bili visoko pozicionirani, a nekima su bili i osnivači.
Povijest obitelji Kincl, kao i povijest frizerskog salona koji djeluje više od sedamdeset godina, neodvojiva je od povijesti frizerskog obrta u Zagrebu. Na taj je način izložba jednim dijelom i osvrt na povijest Udruge frizera Hrvatske, koja je utemeljena 1904. godine kao Udruga brijačko-vlasuljarskih obrtnika. Konačno, sagledavanje povijesti salona Kincl u prostornom i vremenskom kontekstu identificira ga kao dio društvene, modne i zanatske kronike jedne urbane sredine.
Istraživanje teme, koja se samo na prvi pogled čini nezahtjevnom, obuhvatilo je proučavanje opsežne privatne fototeke i hemeroteke obitelji Kincl, dostupne arhivske građe, strukovnih časopisa te dosad objavljene stručne literature.
Važan putokaz u rekonstrukciji povijesti zagrebačke obrtničke obitelji Kincl i njezinoga pozicioniranja na obrtničkoj karti Zagreba bila je monografija povjesničarke Marije Šercer Povijest Udruge frizera Hrvatske 1904. – 1994., objavljena u povodu devedesete obljetnice postojanja frizerske udruge. Knjiga obiluje dragocjenim podacima koji su rezultat istraživanja arhiva Udruge frizera Hrvatske. Taj pregled smješta Udrugu unutar povijesti zagrebačkog obrtništva, sumira njezinu ostavštinu, rekonstruira razvoj te valorizira njezinu bogatu djelatnost.
Svaka moda, pa tako i moda šišanja i oblikovanja frizura, produkt je vremena, društvenih, političkih i gospodarskih promjena. Moda oblikovanja frizura uvjetovana je, a ponekad i podređena aktualnim modnim promjenama u odijevanju. Povlađivanje modnim hirovima i diktatima šišanja i friziranja neizbježno je, no, ono što dobroga frizera razlikuje od dobrog zanatlije jest upravo umijeće kreiranja.
Izložba Grand Prix u kosi obrađuje segment modne povijesti grada te je zamišljena kao prilog izučavanju i slaganju modnoga mozaika Zagreba dvadesetog stoljeća. Fotografije iz privatnog arhiva obitelji Kincl nude povijest sofisticiranog i elegantnog Zagreba te ilustriraju umijeće rada kroz raznovrsnost i kvalitetu frizura, inventivnost oblika, boja i kompozicija. Osim što fotografije ostaju kao jedini trag frizerskog umijeća i jedini način “čuvanja” frizura, one bilježe trenutak gdje prestaje diktat aktualne mode, a počinje osobna kreacija frizerskog majstora.
Izložba Grand Prix u kosi logičan je nastavak dosadašnjih akcija prikupljanja građe koja čuva uspomene na zagrebačke obrtnike, među njima i na frizere. Od 1998. godine Muzej grada Zagreba u svome stalnom postavu, posvećenom svakodnevici razdoblja između dva svjetska rata, prezentira interijer dvaju frizerskih salona. Cjelokupna oprema brijačnice Većeslava Librića (koja se nalazila u Radićevoj ulici 30) postala je dijelom muzejskog fundusa prije 25 godina. Zahvaljujući trudu Vesne Kincl-Murtić i Ane Markovinović, mjesto u stalnom postavu našli su predmeti iz frizerskog salona Ema u Ilici 17, koji posjetitelju dočaravaju ambijent damskog frizerskog salona iz 1930-ih godina.
Izložba Grand Prix u kosi uključila je i reviju povijesnih večernjih i dnevnih te suvremenih i tradicijskih frizura. Svaki model, uz frizuru, nosio je odgovarajuću odjeću iz vremena na koje se frizura odnosi. Sve haljine sašivene su u poznatim zagrebačkim krojačkim salonima i buticima. Dio haljina vlasništvo su gospođe Vesne Kincl-Murtić te su, po završetku izložbe, kao donacija Muzeju grada Zagreba, postale dijelom muzejskog fundusa.
Izložba Grand Prix u kosi uvod je u sustavno istraživanje zagrebačkog obrtništva, ali i želja da se sačuva uspomena na ljude koji su postali dio obrtničke i kulturne povijesti Zagreba. Kao i buduće izložbe iz ciklusa Zagrebački obrti, olakšat će i ubrzati proces prikupljanja muzejske građe s ciljem očuvanja tradicije i promocije zagrebačkog obrtništva kao proizvoda u kulturi.
Maja Alilović
Slike s izložbe
foto Miljenko Gregl, MGZ
Katalog izložbe
Alilović, Maja. Grand Prix u kosi : Umijeće češljanja u frizerskom salonu Kincl.
Zagreb : Muzej grada Zagreba, 2007.
Vezani publicirani radovi
Arčabić, Maja. Zbirka mode, modnoga pribora i tekstila Muzeja grada Zagreba. // Informatica museologica. 39, 1-4(2008), str. 83-85.
Alilović, Maja. In memoriam : Branka Kincl, Zagreb, 1912. – 2007. // Obrtničke novine, br. 84, svibanj 2007., str. 7.
Beštak, Branko. Priznanja domaćih i stranih frizerskih udruga i saveza u zagrebačkoj obitelji Kincl (1931.-2007.). // Numizmatičke vijesti. 60(2007), str. 322-340.
Ostali vezani članci
Tintor, Gordana. Na istoj adresi 75 godina. // Vjesnik, 12. i 13. lipnja 2010., str. 37.
Đaković, Marinka. Grand Prix u kosi. // Vjesnik, 20. srpnja 2007., str. 39.
Ljubičić, Boris. Erotika, egzotika, estetika. // Vjesnik, 25. i 26. kolovoza 2007., str. 52.
Umijeće češljanja u frizerskom salonu Kincl. // Zagrebački komunalni vjesnik, god. XXIII, br. 358, 19. rujna 2007., str. 13.
Umijeće češljanja : Frizerski salon Kincl. // Zagreb moj grad. 1, 4(2007), str. 31.
Gostovanja
Grand Prix u kosi - Umijeće češljanja u frizerskom salonu Kincl, Hrvatski muzej turizma, Opatija, 2010.