Koncepcija izložbe: Maja Arčabić
Fotografije: Mare Milin
Likovno oblikovanje: Bilić_Müller Design Studio
U Noći muzeja, 30. siječnja 2009. godine, Muzej grada Zagreba i udruga Soroptimist International Klub Zagreb priredili su izložbu fotografija i reviju povijesnog rublja, objedinjujući javni interes i humanitarni rad.
Modna revija povijesnog rublja humanitarni je projekt Soroptimist International Kluba Zagreb, dijela najstarije i najveće svjetske udruge žena, čije se članice bave humanitarnim radom te aktivno djeluju na poboljšanju položaja žena. Istodobno s revijom, Muzej grada Zagreba priredio je izložbu povijesnog rublja prikazanoga na visoko estetiziranim fotografijama autorice Mare Milin. Prihod od prodaje fotografija s modelima nošenim na reviji namijenjen je školovanju mladih djevojaka iz domova za djecu bez roditelja te skrbi za djecu s posebnim potrebama.
Atraktivno povijesno rublje, nesumnjive kulturološke i materijalne vrijednosti, prikupljeno je inicijativom zagrebačke obrtnice Vesne Kincl-Murtić, dugogodišnje članice Udruge. Jedinstven izbor iz obiteljskih ostavština daje gotovo polustoljetnu retrospektivu najintimnijih odjevnih predmeta. Najstariji komad rublja – duge ženske gaće od flanela – datira s kraja 19. stoljeća. Uz njih, zanimljivi su grudnjaci, noćne kapice i kombinei iz razdoblja od 1910. do 1920. godine, šivani od platna i batista, ukrašeni čipkom, pijeima i vezenim ukrasima, te nekada omiljene košulje-hlačice, preteče današnjih bodija. Rublje s početka 20. stoljeća uglavnom ima aplicirane monograme osoba za koje je šivano, što mu daje posebnu draž. Rublje iz 1930-ih i 1940-ih godina – kombinei, kućne haljine, spavaćica od roza muslina – sve više ističe žensku figuru. Kombinei i spavaćice iz 1950-ih godina, izrađeni od najlona i perlona koji potiskuju svilu i druge do tada omiljene prirodne materijale, označavaju početak široke uporabe industrijski šivanoga rublja. Svi modeli povijesnog rublja prezentirani su na izložbi fotografija Mare Milin.
Uz humanitarnu namjenu, izložba fotografija i revija povijesnog rublja potaknut će vrednovanje i očuvanje kulturne baštine, budući da će dio prezentiranih predmeta po završetku manifestacije biti doniran Muzeju grada Zagreba, obogaćujući na taj način fundus Zbirke mode, tekstila i modnoga pribora te Zbirke fotografija. Donacija je iznimno važna jer se povijesno rublje, rađeno od osjetljivih materijala, zahtjevnih za spremanje i čuvanje, ubraja među rijetke predmete u obiteljskim ostavštinama, koji teško nalaze put do muzejskih čuvaonica i izložbenih prostora.
Maja Arčabić
Sredinom devedesetih godina Mare Milin snima prve modne fotografije. Od svojeg prvog editorijala za Cosmopolitan iz 2001. godine do danas etablirala se kao jedna od vodećih domaćih fotografkinja na tom polju. Poznavajući rad starijih majstora kao što su Horst ili Irving Penn, ali jednako tako prateći rad suvremenih modnih fotografa, no prije svega slijedeći vlastiti kretivni impuls, Mare Milin je izgradila prepoznatljiv stil koji uvelike nadilazi puko snimanje odjevnog predmeta. Imperativ njezinog pristupa je dobra komunikacija između svih sudionika u nastanku modne fotografije, od urednika, preko stilista do samog modela. Rezultat je uspostavljeno povjerenje između fotografkinje i modela, njegovo prepuštanje objektivu kamere, pristajanje na zajedničku igru, inače karakterističnu za sve žanrove fotografske umjetnosti kojima se Mare Milin bavi.
Modna fotografija od samih svojih početaka vrlo ilustrativno govori o društvu i njegovim mijenama. Kroz promjenu stila u ženskom odijevanju moguće je pratiti i sve izmjene pozicije žene unutar društva, socijalnih prilika, običaja i trendova, ali i odraz trendova u ostalim granama kako primijenjene tako i tzv. čiste umjetnosti. Ovom je izložbom izvršen pogled unatrag – u potpunosti individualizirani pristup Mare Milin našao se konfrontiran s povijesnim modelima rublja. Tako Mare povijesnom rublju, bilo da je riječ o flanelskim gaćicama s kraja 19. stoljeća, korzetu, kapicama s početka ili spavaćicama iz sredine 20. stoljeća prilazi na isti, sebi svojstven način. Modele smješta mahom u svijetle akromatske prostore, čime još više naglašava njihovu fragilnost, kao i osjetljivost materijala od kojih su izrađeni. Posebnu pažnju pridaje detaljima, kao što su jabuka ili cvijet u ruci modela ili tek minimalno naznačena scenografija, ili pak poseban izrez. Takvim postupkom i spomenutim detaljima oprezno i nenametljivo dodjeljuje ulogu nositelja blagog nagovještaja priče. Snimke povijesnog rublja postaju puno više od samog dokumenta vremena. Interpretacijom u kojoj ujednačenim pristupom različitim povijesnim razdobljima (a rublje možemo shvatiti kao znakove tih razdoblja) briše njihovu kontekstualnu uvjetovanost, neutralizira njihovo prvotno značenje i smješta ih u zonu univerzalno lijepog.
Iva Prosoli
Slike s izložbe i revije
foto Miljenko Gregl, MGZ
Vezani članci
Lendvaj, Ana. Stoljeće gaća gospođe Mire. // Večernji list, prilog Zagreb, 27. siječnja 2009., str. 10.
Noć muzeja sutra od 18 sati do subote u 1 sat. // Večernji list, prilog Zagreb, 29. siječnja 2009., str. 14.
Đaković, Marinka. Vječno zavodljivo rublje. // Vjesnik, 2. veljače 2009., str. 27
Tenžera, Marina. Mađioničari, vitezovi, indijske plesačice i kuhano vino. // Vjesnik, 30. siječnja 2009., str. 18-19.
Jendrić, Dorotea; Javorka Lemo; I. Rogulja. Deseci tisuća Zagrepčana noćas uživali u muzejima. // Večernji list, prilog Zagreb, 31. siječnja 2009., str. 10-11.
Milaković, Goran. 100 tisuća građana pohrlilo na izložbe. // Jutarnji list, 31. siječnja 2009., str. 18-19.