Muzej grada Rijeke, gostovanje u Muzeju grada Zagreba
Koncepcija izložbe: Jelena Dunato
Oblikovanje plakata: Vesna Rožman
Zastupljeni umjetnici: E. Adam, Jean d'Alheim, Joško Baica, Emil Bobanović-Čolić, Giovanni Butcovich, Anton Depope, Josip Deranja, Oton Gliha, Antun Haller, Anton Kirinčić, Pavel Klodič, Oscar Knollseisen, Neven Kralj, Mila Kumbatović, John Janko Leard, Lea von Littrow, Miomir Milošević, Josip Moretti-Zajc, Carlo Ostrogovich, Vladimir Potočnjak, Hans Printz, Mate Solis, Romolo Venucci, Rikard Žic i Antun Žunić
More, kamen, grad izložba je primorskih i riječkih veduta iz fundusa Muzeja grada Rijeke. Obuhvaća pedesetak slika nastalih u rasponu od kraja 19. stoljeća pa do druge polovine 20. stoljeća.
Autori su uglavnom lokalni slikari, poput Romola Venuccija, Carla Ostrogovicha ili, od mlađe generacije, Mile Kumbatović, Mate Solisa i Antuna Žunića. Pored njih, tu su autori koji su samo dijelom svog opusa vezani uz primorski kraj, kao što su Hans Printz i Jean d'Alheim, a nekoliko je i međunarodno afirmiranih autora, poput Lee von Littrow.
Ova izložba je već u smanjenom opsegu gostovala u Narodnom muzeju Crne Gore i Centru savremene umjetnosti Crne Gore (2011.) te u Muzeju Vojvodine u Novom Sadu (2012.). Nakon gostovanja u Muzeju grada Zagreba, bit će predstavljena i riječkoj publici u svibnju 2014. godine.
Muzej grada Rijeke je mlad muzej, nema ni dvadeset godina kako je osnovan, i njegova se likovna zbirka ne može natjecati s institucijama čija povijest i tradicija prikupljanja sežu desetljećima u prošlost. Pa ipak, to ne znači da nemamo što ponuditi publici, pogotovo publici koja se prvi put susreće s ovim krajem i njegovom poviješću. Metodičnim sakupljanjem, uz malo sreće, uspjeli smo formirati likovnu zbirku koja nas kvalitetno i vizualno atraktivno može predstaviti publici.
Ova je izložba, kako i sam naslov govori, podijeljena u tri cjeline. To ne treba shvatiti strogo – uostalom, jasno je da u ovom kraju između mora, kamena i grada nema čvrstih granica, svi se elementi neprestano isprepliću. Međutim, možda će gledatelju ipak biti jasnije i vizualno preglednije ako neka, makar fiktivna, razdjelnica postoji. Tako su u tematsku cjelinu o moru ušle marine, slike brodova i – da krajolik ne bi bio posve lišen ljudi – dvojica mornara i jedan neobičan par kupača nudista koji podsjećaju da more nije nužno samo rad i muka, nego i užitak i zabava.
Giovanni Butcovich, Portret dječaka u mornarskom odijelu, John Janko Leard, Portret austrougarskog mornara,
1920. g., ulje na platnu, MGR-12940 1915. g., ulje na platnu, MGR-D-273
Carlo Ostrogovich, Porinuće, 1925.–1928. g., ulje na platnu, Carlo Ostrogovich, Mama, 1925.-1935., ulje na platnu,
MGR-D-741 MGR-D-740
U tematsku cjelinu o kamenu ušle su vedute primorskih gradića i sela, krajolik gromača i maslinika u kojem se drevne kamene zidine u miru sunčaju na vrhovima svojih brežuljaka.
Vladimir Potočnjak, Bez naziva, sredina 20. st., ulje na šperploči, MGR-D-789
Mila Kumbatović, Kuće iz Jurandvora, 1957. g., ulje na platnu, MGR-D-790
Hans Printz, Romantična vila kod Rijeke, 1900. g., ulje na platnu, MGR-12929
Miomir Milošević, Luka, 1995. g., kombinirana tehnika, MGR-D-191
Dio posvećen gradu ima slatko-gorki prizvuk. Slavna industrijska prošlost Rijeke i njezin razvojni zamah istrošio se u posljednjim godinama 20. stoljeća i novo je vrijeme otpuhalo staru slavu. Umjetnost je preživjela, a preživjet će i grad kojeg ovdje predstavljamo ne samo prizorima luke i rafinerije, već i vrevom njegovih ulica, obrisima stare gradske jezgre i slikama njegovih stanovnika. Prošlost grada je zabilježena, budućnost tek treba odrediti, proživjeti, naslikati i prikazati na nekoj budućoj izložbi.
Jelena Dunato
Slike s izložbe
foto Miljenko Gregl, MGZ
Katalog izložbe
Zeković, Ljiljana; Ervin Dubrović; Jelena Dunato. More, kamen, grad.
Cetinje : Narodni muzej Crne Gore ; Podgorica : Centar savremene umjetnosti Crne Gore ; Rijeka : Muzej grada Rijeke, 2011.
Vezani članci
Dunato, Jelena. More, kamen, grad. // Hrvatsko slovo, br. 964, 11. listopada 2013., str. 21.
More, kamen, grad. // Zagreb moj grad 7, 45(2013), str. 81.