Izložbu su omogućili Ministarstvo kulture Republike Slovenije, Ministarstvo kulture Republike Hrvatske, Veleposlanstvo Republike Hrvatske u Sloveniji i Galerija Ilirija, Ljubljana
Matematički odnosi i uvažavanje zakona fizike i nisu tako rijetke kvalitete umjetničkih djela. Naprotiv, pod površinom vehementnog oslikavanja, slikovnog uobličavanja na platnu ili kiparskih modelacija često se skrivaju neke objektivne formulacije i geometrijska načela gdje princip zlatnog reza ni izdaleka nije jedini. Umjetnici su često kroz prikrivenu simboliku i upravo kroz određenu, točno izmjerljivu strukturu mreže oblikovali osobu, predmet, prostor ili samo njihove fragmente iz prvog plana.
Taj diskurs moramo primijeniti i na slikarstvo Tanje Špenko, jer je njen skoro dvadesetogodišnji umjetnički opus posvećen gotovo isključivo geometriji – bilo da je riječ o slikama, grafikama ili, za nju posebno karakterističnim, visećim objektima. Obično ih još i imenuje zapletenim numeričkim formulama. Iako bi daljnje uzore njenog samosvojnog svijeta, koji u suvremenom slovenskom stvaralaštvu nema pravih paralela, mogli tražiti kako u popartu tako i u konstruktivizmu, a dijelom i u iskustvu kinetičke umjetnosti, ipak si je Špenkova dopustila toliko slobode u interpretaciji osnovnih likova, tijela i međusobnih odnosa da ju jedva možemo smjestiti u opće tendencije ovog vremena.
Njena pozornost je u velikoj mjeri posvećena bojama, ali ne onim čistim, primarnim ili sekundarnim, niti kontrastnim razmjerima svijetlog i tamnog, nego koloristično raskošnoj svijetloj paleti u kojoj je puno bjeline, zlata i srebra. Jednom prije, na Venecijanskom bienalu, Sol Le Witt je oslikao zidove galerije i sa svojim geometrijskim kompozicijama harmoničnog odnosa među bojama ostvario fantastični imaginarni prostor koji je posjetitelja ispunjavao mirom i pozivao na razmišljanje. To iskustvo mi se nehotice prizvalo u sjećanje pri gledanju dvodimenzionalnih simboličnih slika Tanje Špenko, njenih objekata što lebde u praznini, a koji su zapravo transparentne konstrukcije konveksno-konkavnih oblika, prije sličnih deformiranoj dvodimenzionalnoj predodžbi no stvarnom predmetu sa svojom težom i tjelesnošću. To su simboli slikaričinih predodžbi o svijetu, gdje, prema njima, prevladavaju prastara njihala, a na koja pojedinac ima vrlo malo utjecaja.
Pri čitanju skrivenih poruka mogli bismo se osloniti na davna znanja različitih kultura, pa i na alkemiju, koja je, uprkos tome što je kroz povijest proganjana, više no što se čini određivala velik dio ikonografije naše umjetnosti. Tako je bijela, koja je kod Tanje Špenko osnovna, nedvojbeno alegorija naglašenog ženskog principa i čistoće nediferencirane svjetlosti. Srebro je Mjesec koji je isto tako simbol vladarice neba i njene uloge u ciklusu života i smrti. Drugi pol iste kozmičke stvarnosti je Sunce, muški princip, čiji je sjaj prosvjetljenja i božanske moći zlatne boje. Ostala paleta također ima simbolično značenje, što ukazuje da paletu umjetnica nastavlja upotrebljavati posve spontano, što je osobito očigledno pri najnovijim intimnim minijaturama. Upravo ovo zadnje, više no djela većih formata, naglašava slikaričinu lirsku notu koju, uprkos fizici i matematici u naslovima, teže iščitavamo.
Judita Krivec Dragan
TANJA ŠPENKO rođena je 1956. u Ljubljani.
Godine 1979. diplomirala je na slikarskom odjelu Akademije likovnih umjetnosti u Ljubljani u klasi prof. Štefana Planinca. Iste godine prvi put izlaže u Galeriji Škuc na skupnoj izložbi.
Samostalne izložbe:
aula Instituta “Jožef Stefan”, Ljubljana, 1981.
Bežigrajska galerija, Ljubljana, 1984.
Klub Collegium Artisticum, Sarajevo, 1985.
Galerija ZDSLU (Zveza društev slovenskih likovnih umetnikov), 1991.
izložbeni salon Rotovž, Maribor, 1994.
Likovni salon, Celje, 1994.
Galerija Equrna, Ljubljana, 1997.
Njezina se djela nalaze u zbirkama Moderne galerije Ljubljana, Međunarodnog grafičkog likovnog centra u Ljubljani, Umjetničke galerije Maribor, Obalne galerije Piran, Galerije Božidara Jakca u Kostanjevici na Krki i dr.
Za svoj je rad primila brojne nagrade i priznanja.
Članica je ZDSLU (Zveza društev slovenskih likovnih umetnikov).
Djeluje kao samostalna umjetnica, slikarica i pedagoginja.
Slike s izložbe
Vezani članci
M. T. [Marina Tenžera] Otvorena izložba Tanje Špenko. // Vjesnik, 25. lipnja 1998., str. 28.