Koncepcija izložbe: Slavko Šterk
Oblikovanje izložbe: Joža Ladović
Zbirka glasovite njemačke glumice Tille Durieux (1880. – 1971.), koja je bježeći pred Hitlerom došla u Zagreb i u njemu ostala do 1955. godine, prvi je put izložena u Muzeju grada Zagreba. Tilla uspijeva iz svog berlinskog stana prenijeti bogatu zbirku umjetnina i biblioteku od nekoliko tisuća knjiga. Nakon njene smrti dio te zbirke pripao je gradu Zagrebu.
Tilla Durieux boravila je u Zagrebu punih dvadeset godina i ostavila neizbrisivi trag. Nije bila pasivni stanovnik ovoga grada, već je svojom ličnošću i aktivnošću ozračila kulturnu klimu u jednom od njegovih najtežih povijesnih trenutaka – u predratnom, ratnom i poratnom razdoblju. Tilla se vrlo aktivno uključuje u sve vitalne tokove grada, veže se za ilegalni narodnooslobodilački pokret, a salon u Jurjevskoj ulici 27, u kući Zlate Lubienski s kojom je prijateljevala (gdje su se umjetnine i nalazile do prije tri godine), bio je okupljalište ljudi kazališnog, književnog i likovnog života.
Kao supruga nakladnika, galerista i kolekcionara Paula Cassirera, te potom akcionara Ludwiga Katzenellenbogena, Tilla je posjedovala raritetne umjetnine, počevši od djela koja su ostvarili njeni suvremenici, kao što su Ernst Barlach (s kojim je prijateljevala), August Gaul i Marc Chagall, do djela stare kineske umjetnosti, Egipta i izvorne plastike naroda Nove Gvineje, Afrike, Oceanije i drugih. Zbirka sadržava i djela umjetnika koje je inspirirala ličnost same Tille Durieux, bilo kao glumice u njenim velikim ulogama, bilo kao ličnosti koja je u svakom pogledu živjela stvaralačkim životom.
Na izložbi je prezentirana zbirka, ali i cjelokupni okvir – povijesni, politički i umjetnički, u kojem je ona nastala. Tilla Durieux nije bila profesionalni kolekcionar, već je umjetnine skupljala kao potrebni okvir svom životu. Stoga je na izložbi u glavnim crtama rekonstruiran život umjetnice kako bi se protumačio i sastav zbirke. “Njen je život movens njene kolekcije. Svaka umjetnina nosi u sebi neki životni podatak” (Slavko Šterk). Stoga izložba ne prezentira samo umjetnine koje se danas nalaze u fundusu Muzeja grada Zagreba, već i činjenice vezane za život njihove negdašnje vlasnice.
Nekoliko fotografija berlinskog i zagrebačkog stana pokazuju da je Tilla u našem gradu gotovo potpuno stvorila ambijent u kojemu je ranije boravila u Berlinu. Izložba, dakle, rekreira ambijent u kojem je Tilla živjela i koji je sama stvarala. Na taj je način kroz zbirku predstavljena velika glumica koja je svoje zlatno doba imala u Weimarskoj Republici.
Među izlošcima posebno su zanimljive skulpture velikog njemačkog kipara Ernsta Barlacha, prisnog prijatelja Tille Durieux, koji je svojim ekspresivnim nabojem možda najbolje izrazio osjećanja prema hitlerovskom režimu. Tu je i jedno djelo Marca Chagalla.
Dio izložbe posvećen je osvjetljenju lika same Tille Durieux, koja, nažalost, u Zagrebu nije mogla glumiti iz razumljivih razloga nepoznavanja jezika. No, kroz dvadeset godina života u našem gradu, i ovdje je živjela s kazalištem. Jezična barijera nije joj omogućila dramske nastupe, međutim, Tilla je mnogo pridonijela radu Kazališta lutaka kao dragocjeni konzultant, kao kreator kostima, a kasnije i kao oblikovatelj lutaka.
Godine 1955. Tilla se vraća u Berlin, gdje se do kraja života posvećuje glumi. Umrla je u 91. godini života.
Slike s izložbe
foto Josip Vranić, MGZ
Katalog izložbe
Šterk, Slavko. Tilla Durieux i njezina zbirka umjetnina u Zagrebu.
Zagreb : Muzej grada Zagreba, 1986.
Vezani članci
Kusin, Vesna. Žena nad ženama. // Vjesnik, prilog Panorama subotom, 8. ožujka 1986., str. 14.