Koncepcija izložbe: Slavko Šterk
Multimedija: mr. sc. Maja Šojat-Bikić
Oblikovanje izložbe: Željko Kovačić
Oblikovanje plakata: Miljenko Gregl
Izložba je uputila na grafite – crteže ili natpise na zidu (zgrada, pothodnika i sl.) – izvedene kredom, ugljenom, markerom ili sprejem, nastale u razdoblju od 1994. do 2004. godine na užem području grada Zagreba. Većina njih "rođena" je iz zabave, iz čiste radosti stvaranja, u ugodnim trenucima provedenim među prijateljima, ponekad u ilegali, s jednostavnom i primitivnom, šaljivom i čudnom, političkom, ali i intrigantnom porukom.
Postoji klasifikacija grafita pa se izložbom nastojala pokazati razlika između slikovnih i tekstualnih grafita, ali i ukazati na njihove tvorce – writere, dobnu populaciju i primatelje poruka. U tom smislu grafiti su na izložbi bili predstavljeni kao pokušaj potvrđivanja mladih ljudi koji ne mogu naći mjesto u društvu, kao demarkacijska linija za označavanje područja što ga kontroliraju razne grafiti grupe i kao stvaralački eksperiment potencijalnih umjetnika kojima je uskraćena mogućnost uspjeha u društvu.
Grafiti su kao "otvoreno oko", kao nešto što nas okružuje tu i sada na skrivenim, ilegalnim i zabačenim mjestima, ali i u manje posjećenim gradskim sredinama, skladištima i zidovima uz željezničku prugu. Razotkrivena je mijena nekoliko jakih, istaknutih središta oslikavanja grafitima (osmogodišnje škole i gimnazije), Varšavska 18, Križanićeva 4a, Nova cesta 92 i 133, Koturaška 75, II. Ferenščica 9a do konačne legalizacije prostora u Branimirovoj, Derenčinovoj, na Kvaternikovu trgu i Rotoru (Savski gaj).
Prikazali smo vremenski okvir u kojem su nastale prve grafiti grupe u Zagrebu, YCP i GSK, njihovi inicijatori i tvorci, kao i stilske mijene kroz koje su prošli naši crtači grafita – od "simple" stilova, "bubble" stilova, 3D stilova, brzih, dinamičnih i divljih stilova.
Kod dvojice vrsnih crtača ukazalo se na detaljnu tehniku izrade grafita – od skice do završenog signiranog rada. Pridodali smo i ikoniku, pravi "logos ulice", glave, muške i ženske figure, alter-ega samih writera, đavole i monstrume, divlje životinje i slične "karaktere" koji se nadodaju slovima ili vire iz imena.
Posebni segment izložbe odnosio se na trenutak kad grafiti pomalo gube obilježje primarnog vandalskog čina. Tada oni ulaze u galerijske prostore. Istodobno se otvaraju tribine, organiziraju tečajevi i radionice grafita (Centri za kulturu Peščenica i Trešnjevka). Izložba je slijedila mjesta održavanja velikih festivala hip-hop kulture, međunarodnih mitinga stilova, koji poput putujućih cirkusa prenose svoje putnike iz grada u grad (Branimirova, Borčec, II. Ferenščica 9a, Rotor, Savski gaj). U sretnom trenutku kad postajemo dio Europe, zagrebačka grafiti scena počinje se sve više internacionalizirati i kao takva nesumnjivo je pridonijela razvitku demokratske umjetnosti.
Na kraju smo si postavili pitanje: može li se od grafita živjeti? Time smo dotakli "komercijalu" i bitno pitanje opstojnosti grafita.
Na izložbi su, pored uvećanih presnimaka grafita, bili izloženi i izvorni materijali (skice, plakati, letci, galerijski radovi, majice i sitni predmeti vezani uz hip-hop kulturu).
Drugi dio izložbe bavio se tekstualnim grafitima. Ukazali smo na njihov specifičan jezik, strukturu i klasifikaciju, na mjesta, prostore i teme pojavnosti takve vrste grafita koji su omraženi iskonskim writerima. Ovdje su politički i športski grafiti vjerni odslik društvenih i političkih zbivanja u nas, stoga smo ih prikazali kronološki po mjestima nastanka, vodeći računa o njihovim oblicima i formama.
Izložba je u cjelini bila namijenjena mlađem, ali i starijem uzrastu (od 7 do 77 godina). Mladi su se na njoj mogli identificirati s prezentiranim sadržajem, upoznati urbane vrijednosti grada, još više zavoljeti svoj grad, uživati slušajući rap ili gledajući gotovo jednosatni multimedijski show C:\\zg-graffiti\hip-hop-show autorice mr. sc. Maje Šojat-Bikić, te konačno shvatiti razliku između počinitelja i stvoritelja grafita. Starijim uzrastima ova je izložba omogućila dublji i bolji uvid u sociološku problematiku svih vrijednosti i nedostataka tzv. subkulture.
Slavko Šterk
Slike s izložbe
Iz multimedijskog showa "C:\\zg-graffiti\hip-hop-show"
foto Miljenko Gregl i mr. sc. Maja Šojat-Bikić, MGZ
Katalog izložbe
Šterk, Slavko. Umjetnost ulice : Zagrebački grafiti 1994.-2004.
Zagreb : Muzej grada Zagreba, 2004.
Vezani publicirani radovi
Šterk, Slavko. "Ponoči je hladneje kot zunaj": zagrebška grafitarska scena. // Časopis za kritiko znanosti, domišljijo in novo antropologijo. 36, 231-232 (2008), str. 322-336.
Vezani članci
N. V. Zagrebački grafiti. // Vjesnik, 27. rujna 2004., str. 13.
Tenžera, Marina. Grafiti - između umjetnosti i pobune. // Vjesnik, 28. rujna 2004., str. 13.
Tenžera, Marina. Grafiti - mladenačka kultura pobune. // Vjesnik, 29. rujna 2004., str. 17
V. L. Umjetnost ulice. // Slobodna Dalmacija, 29. rujna 2004., str. 45.
Vranić, Antonija. Druga strana grafita. // Vijenac, god. XII, br. 277, 14. listopada 2004., str. 14.
Kritovac, Fedor. Umjetnost ulice / zagrebački grafiti 1994. - 2004. // Komunalni vjesnik, god. XIX, br. 305, 26. studenoga 2004., str. 12.
Gostovanja
Umjetnost ulice - Zagrebački grafiti 1994.-2004., Galerija Kazamat, Osijek, 2004.