U javnom gradskom prostoru plakati su utjecali na publiku sadržajem, tekstualnim i slikovnim značajkama vremena. Često su oblikovani kao prenesena slika ukusa sredine u kojoj su nastali kao znak moći i promicanja društva u povijesnim mijenama. Svojevrsni je to vremeplov - pregled života u gradu tijekom XX. stoljeća, viđen kroz ilustracije.
Održavanje velike gospodarske manifestacije Zagrebački zbor, počam od 1910. god., potaknulo je dolazak stranaca u glavni grad. Uvažavanjem načela suvremene propagande svraćati pozornost zgodnim objavama, oglasima u novonastalim uvjetima ponude i potražnje, Zagreb je dobio svoj prvi i najstariji turistički plakat - uz slogan “Zagreb - Lijepa Hrvatska”.
Masovna produkcija plakata uslijedila je nakon Prvog svjetskog rata. Oglašavaju se specijalizirane priredbe Zagrebačkog zbora, sportske manifestacije, za ljubitelje umjetnosti koncerti i izložbe, reklamiraju proizvodi radi osvajanja tržišta - ovakvim učestalim načinom javnog komuniciranja djelo primijenjene umjetnosti prelazi u medij te se 1928. god. osniva Zavod za znanstveno proučavanje reklame i umjetničku reklamnu produkciju IMAGO kao jezgro budućih specijaliziranih propagandnih agencija.
U razdoblju NDH u okviru državne službe Promičba djeluje Izložbeno grafički odsjek (IGO) na Cvjetnom trgu, gdje zaposleni umjetnici anonimno produciraju na stotine plakata u službi političke propagande, koja je bivala sve agresivnija kako se rat bliži kraju.
I kad je poslije 1945. god. OLIKPROP dobio zadatak da plakatom ubijedi pučanstvo, objedinjuje se i sadržaj i tipologija sve do najave repertoirea kinematografa s isključivo sovjetskim filmovima.
U 50-im i 60-im godinama javljuju se velike razlike. S jedne strane nudi se iluzija općeg društvenog blagostanja: izložbe velikih privrednih uspjeha, poziv trudbenicima na more (u jesen, uz 70 % popusta), udoban hod u obući Astra za cijelu obitelj. Istodobno, unatoč doktrini socijalističkog realizma javlja se moderno grafičko oblikovanje plakata. U okviru Studentskog centra, program Teatra &TD prati prepoznatljiv vizualni identitet, održava se biennalni festival IFSK i djeluje Galerija SC. Grafički studio za sitotisak SC postaje mjesto produkcije plakata za gotovo sva umjetnička područja. U suradnji s vrsnim umjetnicima ovakav oblik javnog komuniciranja uveo je visoke standarde u Zagrebu, koji su prepoznati i na međunarodnom planu.
Željka Kolveshi